Derbi Senda
+10
Juha
Hiltune
Nikke
dalen
Peto
Suzuki 4 life
Hepex
solifer sm80
soturi
pearl_ex
14 posters
Sivu 1 / 2
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Derbi Senda
Tämmöstä topiccia ei tällä sivutolla vielä ole, joten näin tärkeäksi tehdä sellaisen, ja tässä perustietoa derbeistä, mm. kuristuksista:
Kaikki 97-99 malliset
Senda R/SM
* alkukäyrän holkki
* kurkku
* läppärunko
* sylinterin pako ja imuaukot
* tämän jälkeen suutin n. 65-70 (vakiosuutin 53).
-00-03-Derbit
Kaikissa näissä Sendoissa on irroitettava alkukäyrä, joka on kuristettu. Maahantuojalta sekä tarvikeliikkeistä saa kuristamatonta alkukäyrää. Imukaula on 00-01 malleissa pienempi kuin kaasuttimen halkaisija ja maahantuojalta saa uuden kuristamattoman imukaulan kumisen kurkun alle. Sopiva suutin pelkälle kuristamattomalle alkukäyrälle löytyy 65 läheltä ja kuristamattoman imukaulan kanssa hieman suurempi. Kuristusten poiston jälkeen päästään noin 65km/h. Välitysten vaihto on myös suositeltavaa, sillä vakiot 12/70 ja 13/70 ovat todella lyhyet. 13/60 ja 14/60 ovat osoittautuneet mukaviksi väleiksi, sillä niillä jaksaa vetää 6. vaihteenkin vielä hyvin loppuun ja mopo kulkee näillä yli 80km/h.
Racer on kuitenkin poikkeus muista Sendoista. Kuristuksena on pelkästään holkki alkukäyrässä, jonka poistamisen ja suuremman suuttimen jälkeen päästään 80-100km/h. Välitykset vakiona pitkät 13/53, jolloin kannattaakin vaihtaa eturatas 12 piikkiseen, jos mopo ei oikein jaksa vetää suurimmilla vaihteilla.
-04-07 Derbit Senda R/SM Xtreme top, X-Race R/SM
Näissä Derbeissä on kuristuksena hukkaputki. Eli hukkaputki tukkimaan/poistamaan. Hukkaputki täytyy katkaista aivan juuresta. Hyvä tapa on katkaista hukkaputki rautasahalla niin läheltä putkea kuin mahdollista ja hioa tehtaan hitsisaumat pois pienellä kulmahiomakoneella. Pinnan voi lopuksi viimeistellä vingulla ja timanttiterällä jos haluaa parhaimman ja tasaisimman pinnan. Seuraavaksi täytyy kehitellä reiän päälle paikka. Kyseinen paikka on hyvä tehdä 2mm tai paksummasta pellistä tai mahdollisesti muusta metallista. Leikkaat pellistä sopivan kokoisen palan ja asettetet sen putkessa olevan reiän päälle. Taittelet sen putken muotojen mukaisesti ja leikkaat ylimääräiset reunoilta pois. Sitten vain hitsaamaan paikka kiinni. Päälle voi halutessaan vielä hitsata hukkaputken takaisin jos haluaa. Putken suorituskyky on suoraan verrannollinen kyseisen operaation työnlaatuun ja putken sisäpinnan tasaisuuteen. Vakiovälityksillä onnistuneen hukkaputken poiston jälkeen päästään 60-65km/h tasaisella hyvillä kaasuttimen säädöillä. Sopiva suutin hukkaputken poiston jälkeen 75-80. Välityksiä vaihtamalla raskaampiin huippunopeuden saa nousemaan yli 70km/h tasaisella.
Vuonna 2005 X-Raceen ja Xtremeen tuli kuristukseksi hukkaputken lisäksi rajoitettu CDI, joka rajoittaa kierrokset 9400 kierrokseen minuutissa. Kukaan ei ole vielä tainnut keksiä kuinka sen voi ohittaa ilman sivuvaikutuksia. Eli ainoa vaihtoehto on ostaa rajoittamaton CDI. Samat kuristukset myös 2006- ja 2007-malleissa. Vakiovälityksillä rajoitin ottaa 6. vaihteella vastaan noin 60km/h -nopeudessa.
Putkessa on myös katalysaattori ja sitä tukeva suppilo. Kyseiset osat eivät ole varsinaisia kuristuksia, vaan ne ovat siellä vähentämässä päästöjä. Niiden poistolla saa kuitenkin vielä pienen tehonlisän halutessaan. Vaimentimessa on myös välilevy, jota useimmat asiasta tietämättömät luulevat kuristukseksi. Sen tehtävä kuitenkin on vaimentaa ääntä, eikä sen poisto tuo lainkaan tehollista hyötyä.
-Senda R Black Devil
Kuristimena ainoastaan holkki alkukäyrässä. Holkin poistamisen jälkeen suutin tulee vaihtaa isompaan, läheltä kokoa 75 löytyy sopiva. Huippunopeus noin 80km/h holkittomana.
-Senda SM Black Edition
Näissä Derbeissä on kuristuksena pelkästään holkki alkukäyrässä, jonka poistamisen jälkeen (ja suuttimen suurentamisen jälkeen) päästään yli 80km/h oikeaa nopeutta. Sopiva suutin löytyy läheltä kokoa 75.
-DRD Racing
2004- ja 2005-malleissa ainoana kuristuksena holkki alkukäyrässä. Holkki lähtee parhaiten pylväsporakoneella. Holkin poiston jälkeen suutin tulee vaihtaa isompaan, sopiva suutin löytyy läheltä kokoa 75-85. Kuristuksen poiston ja suuttimen vaihdon jälkeen mopo kulkee yli 80km/h tasaisella.
2006-mallissa kuristuksena hukkaputki, holkki sekä rei'itetty levy kaasarin imupuolella, jonka saa helposti pois käsin. Kuristusten poiston jälkeen sopiva suutin löytyy läheltä kokoa 85-90, sillä mopoissa on vakiona 17,5mm kaasutin. 2007-mallissa samat kuristukset.
-DRD PRO
Kuristuksena holkki, hukkaputki, kaasarin imupuolella rei'itetty levy. Kuristusten poisto samalla tavalla kuin 06 ja uudemmissa DRD Racingeissa. Pelkän holkin poistolla huiput noin 60km/h tasaisella. Levyn poisto tuo lisää vääntöä, jonka seurauksena huiputkin nousevat muutamalla km/h:lla. Kaikki kuristukset poistettuna mopo menee vakioväleillä(11/53) noin 75km/h.
[muokkaa] DRD Limited edition
2008 maillissa kuristuksena toimii rei'itetty levy kaasarin imupuolella ja hukkaputki. Hukkaputken tukkimisella ja säätämällä bensan syöttöä nopeus nouseen 5-8km/h (58km/h), mutta vääntöä ei juurikaan tule niimpä, suuttimen ja kaasuttimen vaihto olis enemmän kuin suotavaa. Limited:in välit ovat (11/53) jotka muuttamalla päästään myös nostamaan huippunopeutta. Nämä tekemällä päästään n. 75km/h.
Yleisiä ongelmia
Jos mopo ei käynnisty kunnolla, tuntuu hyytyvän tai ei käy lainkaan, useimmiten syy löytyy sytytystulpasta tai kaasuttimesta. Vaikka tulppa antaisikin kipinää, voi se olla liian heikko sytyttääkseen seoksen. Siksi onkin suositeltavaa vaihtaa uusi tulppa ja putsata kaasutin. Nämä toimenpiteet yleensä auttavat valtaosaan käynnistymisongelmista.
Jos mopossasi syttyy mittariston varoitusvalot vasta käynnistäessä ja vilkut ja jarruvalo toimivat normaalisti vasta kunnolla kierrätettäessä, eivät kyseiset sähkölaitteet saa virtaa akulta. Syynä on useimmiten palanut sulale, joka löytyy akun plusjohdossa olevasa rasiasta. Sulakkeen palamisen aiheuttaa oikosulku, joka syntyy usein virtajohdon koskettua runkoa. Kannattaa siis tarkistaa johtojen kulumat etenkin penkinjatkeen alta, jossa takavalon johto hankaa terävään rungonreunaan. Myös poikki mennyt akun plusjohto aiheuttaa äskeisen ongelman varoitusvalojen, vilkkujen ja jarruvalon kanssa.
Jos vilkkusi syttyvät ja jäävät palamaan tai eivät syty lainkaan ja muut akulta virtansa saavat laitteet, kuten vilkut, toimivat normaalisti, on todennäköisesti Sendastasi hajonnut vilkkurele. Kyseinen rele sijaitsee jännitteensäätimen kanssa samassa laatikossa. Se löytyy vasemman takailmanohjaimen alta ja sen kyljessä lukee Guilera.
Jos moposi jokin yksittäinen valo ei toimi, kannattaa tarkistaa polttimon langat ja liitännät. Mistään suuremmasta ei yleensä ole kyse, jos pimeäksi menneitä valoja on vain yksi.
http://www.derbi.fi/index.php?sivu=huolto -sivulta löytää varaosakirjat ja säätöarvotaulukot esimerkiksi kannenkiristysmomentteja ja koneen räjäytyskuvia varten.
http://www.scootercool.nl/Derbiclub/tech/manual6speed.pdf - Englanninkielinen huolto-opas löytyy kyseisestä linkistä.
Suuttimet
Vuoden 97-03 Sendoissa vakiosuutin on kokoa 53, 04 ja uudemmissa Xtremeissä ja X-Raceissa 63. 17,5mm kaasuttimen omaavissa DRD Proissa ja 06 ja tuoreemmissa DRD Racingeissa ja DRD Racing Limited Editioneissa vakiosuutin on kokoa 68. Vakiosuuttimet ovat mopoihin aivan liian pienet, jonka takia joskus jälleenmyyjät vaihtavat suuremmat tilalle. Alkuperäiset suuttimet on nähtävissä Derbin sivuilta ladattavista mallikohtaisista varaosakirjoista. Vakiosuuttimella mopo vääntää ja käynnistyy huonosti, reagoi kaasuun järjettömästi ja ylikuumenee nopeasti. Alla siis kutakuinkin oikeaa suuntaa antavia suutinkokoja kesäksi yleisimmille mopon kokoonpanoille:
Kuristetut
Hukkaputkellinen (04->) Xtreme, X-Race, DRD Devil, DRD Edition: 70
Holkkikuristeiset 04-05 DRD Racingit, DRD Racing Limited Editionit, Black Editionit ja Black Devilit: 65
Pillialkukäyrällä varustettu 00-03 Senda, Xtreme ja DRD, sekä holkilla kuristettu 03 Racer: 65
97-99 holkkikuristeiset Sendat, joissa imukaulan halkaisija on pienempi kuin kaasuttimen: 60
Holkilla, hukkaputkella ja kaasuttimen imupuolen reikälevyllä 17,5mm kaasuttimessa varustetut 06-> DRD Prot ja DRD Racingit sekä 07 DRD Racing Limited Editionit: 75
Kuristamattomat
17,5mm kaasuttimella varustettuun Sendaan, josta on holkki poistettu, sopiva suutin löytyy 80 läheltä. Holkin ja hukkaputken poiston jälkeen suuttimeksi 85. Kaasuttimen reikälevyn poiston jälkeen 5 numeroa entistä suurempi suutin.
00 ja uudempiin 14mm PHVA:lla varustettuihin kuristamattomiin Sendoihin sopiva suutin löytyy läheltä kokoa 75.
Pienellä imukaulalla varustettuun holkittomaan 97-99 Sendaan suutin läheltä kokoa 65. Kuristamattomalla kaulalla sopiva löytyy 00 ja uudempien tapaan läheltä kokoa 75.
Tehoputket
Vapaasti virtaava 14mm kaasutin: 75
Vapaasti virtaava 17,5mm kaasutin: 90
Kuristetulla kaulalla varustettu 14mm kaasutin: 65
Suuremmat virit
Tehoputki ja suurempi kaasutin (19-21mm PHBG): Sopiva suutin löytyy 85-90 läheltä. (Suutinkoot eivät ole PHVA:n ja PHBG:n kesken verrannollisia.) Vapaammin virtaavalla suodattimella jopa 100.
Tehoputki, suurempi kaasutin ja 70cc sylinteri: Suutin 90-95 läheltä. Vapaammin virtaavalla suodattimella jopa 115.
Suuttimien kokoihin vaikuttaa moni muukin asia kuin mopossa käytettävä kokoonpano. Ilmanlämpötila ja -kosteus ovat suuria tekijöitä. Myös mopon suodattimen puhtaus vaikuttaa suuresti suutinkokojen täsmäämiseen. Pakkasella on hyvä käyttää 5-15 numeroa suurempaa suutinta kuin kesällä, kylmyydestä riippuen. Suuttimen voi joutua vaihtamaan suurempaan tai pienempään jo kymmenen asteen lämpövaihteluiden takia. Tietopankissa on tarkemmat ohjeet 2-tahtikaasuttimen säätämiseen, jos hakee täydellisiä säätöjä.
Rattaat ja välitykset
Sendoissa on monia erilaisia rattaita, eivätkä kaikkien sendojen rattaat käy toisiinsa suoraan. 97-99 Sendoissa on omanlaisensa rattaat ja 00-07 Sendoissa omanlaisensa. 00 ja uudempien koneeseen käy kuitenkin mankin eturatas suoraan. Kyseisessä rattaassa on kuitenkin reiät erikokoiset ja eri paikassa kuin vakiorattaassa, joten se vaatii myös mankin lukituslevyn ja suuremmat pultit kiinnitykseen. 06 ja uudemmissa DRD Racingeissa ja DRD Proissa on vakiona 11p eturatas, jossa on muita Sendoja pienemmät pultit ja lukituslevy vakiona. Jos näihin malleihin vaihtaa 00 ja uudemman Sendan tarvikerattaan, joutuu myös vaihtamaan lukituslevyn ja pultit. Jokaisessa erityyppisessä eturattaassa on siis oma kiinnitystapansa, eikä muun rattaan kiinnitykset sovi niihin. Lukituslevyn ja pultit voi korvata myös seegerprikalla tarvittaessa.
Välitykset ovat makuasia, mutta tässä kerron sopivia välejä tieajoon, joilla ajaminen on miellyttävää ja huippunopeuskin kohtuullinen:
Yleisesti ottaen sopivat välitykset vakioon ovat vakiovälit. 04 ja tuoreempiin pelkällä hukkaputkella putkesta kuristettuihin (X-Race, Xtreme, DRD Devil, DRD Edition) kannattaa kuitenkin vaihtaa 14p eturatas, jos haluaa lisänopeutta ja alhaisemmat kierrokset matka-ajossa.
Kuristamattomalle hyvät välit ovat 14/53, 13/53, 14/60 ja 13/60 mieltymyksistä ja mopon mallista riippuen. Raskaimmat ovat ensimmäisenä.
Tehoputkelle piikin pienempi ratas eteen tai 4-6 piikkiä taakse lisää kurittoman väleihin verrattuna korkeammalla olevasta tehoalueesta johtuen.
70cc:lle, tehoputkelle ja suuremmalle kaasuttimelle huippunopeuhakuiseen ajoon hyvät välit ovat 14/48, mutta mitä enemmän kierroksia saadaan mukaan, sitä pienempi eturatas / suurempi takaratas kannattaa laittaa. 70cc HM Metrakitillä, Throwerilla ja 19-22-millisellä kaasuttimella nuo välit ovat kuitenkin aika mukavat. Turbokitillä tai muulla vähän korkeammalle painottuvammalla putkella ja viilatulla sylinterillä eturattaaksi kannattaa vaihtaa 13- tai jopa 12-piikkinen tai takarattaaksi 53p.
Jos harrastaa enemmänkin kikkailua, kannattaa jättää eteen pieni tai taakse iso ratas, kuten 12/53 tai 14/65. Tällöin on hyvä vaihtaa keuliessa vaihdetta, koska kierrokset eivät tipu paljoa, vaan pysyvät parhaimmalla tehoalueella. Myöskin metsässä ajamista varten näiden tapaiset välit ovat hyvät, koska mopo pysyy tehopiikillä, eikä turhia kytkimen luistattamisia tarvi.
Vielä huippunopeuksia yleisimmillä virityksillä, kun niitä joku kuitenkin aina kysyy:
Kuristamattomina
97-99 Sendat: 60-65km/h kuristetusta pakoaukosta johtuen
00-03 Senda, Xtreme ja DRD: 60-65km/h vakioväleillä, pidemmillä 70-75
03 Racer: 75-80km/h hyvän putken ja pitkien vakiovälien ansiosta
04 X-Race ja Xtreme: 60-65km/h vakioväleillä, pidemmillä noin 70
04 DRD Edition ja DRD Devil: ~65km/h vakioväleillä, pidemmillä 75-80km/h
04 Black Devil, 04-05 DRD Racing, 05 DRD Racing Limited Edition: 80-85km/h hyvän putken ja pitkien vakiovälitysten ansiosta.
04 Black Edition: Noin 85km/h loistavan alakautta kulkevan vakioputken ja pitkien vakiovälitysten ansiosta.
05-07 X-Race ja Xtreme: ~60km/h vakioväleillä rajoitetusta CDI:n ohjausyksiköstä johtuen, pidemmillä väleillä noin 70.
06-07 DRD Racing, 06-07 DRD Pro ja 07 DRD Racing Limited Edition: 70-75km/h vakioväleillä, pidemmillä noin 80.
Katalysaattorin ja sitä tukevan suppilon poistaminen tuo vielä hieman lisätehoa kuristamattomaan.
Tehoputkella ja välien vaihdolla jokainen Senda, jossa ei ole rajoitettua CDI-ohjausyksikköä ja pakoaukkoa, menee sen 80-85km/h, jos ajoasento on erittäin HC, voidaan lähennellä jopa 90km/h-nopeutta.
05-07 X-Raceihin ja Xtremeihin kannattaa vaihtaa tehoputken hankinnan yhteydessä CDI-ohjausyksikkö, koska vakio rajoittaa näissä kierrokset 9400 kierrokseen minuutissa, jolloin tehopiikki katkeaa kesken. Vakioillä 12/65-välityksillä rajoitin nappaa kiinni kutosella noin 60km/h-nopeudessa.
97-99 Sendat menevät tehoputkella 60-65km/h pienen pakoaukon takia. Viilalla sylinteristä saa uudemman mallin tehoisen.
Seuraava viriostos tässä vaiheessa on yleensä suurempi kaasutin. Se lisää koko kierrosalueen tehoa ja tehopiikki loppuu noin 1000rpm myöhemmin 19-21mm kaasuttimella. Huiput nousevat tehoputken kanssa noin 5km/h.
Perus 70cc-sylinterillä (Airsal, Barikit, Metrakit HM), suuremmalla kaasuttimella ja tehoputkella sopivien välitysten kanssa saavutetaan yli 100km/h huippunopeus. HC-ajoasennossa voidaan lähennellä jopa 110km/h-nopeutta. Viilalla saadaan lisää tehoa ja kun osaavasti viilatun sylinterin rinnalle ostaa korkeaviritteisen putken, on mahdollista saavuttaa jopa 120km/h nopeus hirvittävän epäeroottisella ajoasennolla.
Täydellisellä Pro Race -setillä on mahdollista saavuttaa 130 kilometrin tuntinopeus.
Toivon, että tämä auttaa monia yleisimmissä ongelmissa, eikä turhia postauksia tulisi niin paljoa.
Kopiraits Lurjus.
Kaikki 97-99 malliset
Senda R/SM
* alkukäyrän holkki
* kurkku
* läppärunko
* sylinterin pako ja imuaukot
* tämän jälkeen suutin n. 65-70 (vakiosuutin 53).
-00-03-Derbit
Kaikissa näissä Sendoissa on irroitettava alkukäyrä, joka on kuristettu. Maahantuojalta sekä tarvikeliikkeistä saa kuristamatonta alkukäyrää. Imukaula on 00-01 malleissa pienempi kuin kaasuttimen halkaisija ja maahantuojalta saa uuden kuristamattoman imukaulan kumisen kurkun alle. Sopiva suutin pelkälle kuristamattomalle alkukäyrälle löytyy 65 läheltä ja kuristamattoman imukaulan kanssa hieman suurempi. Kuristusten poiston jälkeen päästään noin 65km/h. Välitysten vaihto on myös suositeltavaa, sillä vakiot 12/70 ja 13/70 ovat todella lyhyet. 13/60 ja 14/60 ovat osoittautuneet mukaviksi väleiksi, sillä niillä jaksaa vetää 6. vaihteenkin vielä hyvin loppuun ja mopo kulkee näillä yli 80km/h.
Racer on kuitenkin poikkeus muista Sendoista. Kuristuksena on pelkästään holkki alkukäyrässä, jonka poistamisen ja suuremman suuttimen jälkeen päästään 80-100km/h. Välitykset vakiona pitkät 13/53, jolloin kannattaakin vaihtaa eturatas 12 piikkiseen, jos mopo ei oikein jaksa vetää suurimmilla vaihteilla.
-04-07 Derbit Senda R/SM Xtreme top, X-Race R/SM
Näissä Derbeissä on kuristuksena hukkaputki. Eli hukkaputki tukkimaan/poistamaan. Hukkaputki täytyy katkaista aivan juuresta. Hyvä tapa on katkaista hukkaputki rautasahalla niin läheltä putkea kuin mahdollista ja hioa tehtaan hitsisaumat pois pienellä kulmahiomakoneella. Pinnan voi lopuksi viimeistellä vingulla ja timanttiterällä jos haluaa parhaimman ja tasaisimman pinnan. Seuraavaksi täytyy kehitellä reiän päälle paikka. Kyseinen paikka on hyvä tehdä 2mm tai paksummasta pellistä tai mahdollisesti muusta metallista. Leikkaat pellistä sopivan kokoisen palan ja asettetet sen putkessa olevan reiän päälle. Taittelet sen putken muotojen mukaisesti ja leikkaat ylimääräiset reunoilta pois. Sitten vain hitsaamaan paikka kiinni. Päälle voi halutessaan vielä hitsata hukkaputken takaisin jos haluaa. Putken suorituskyky on suoraan verrannollinen kyseisen operaation työnlaatuun ja putken sisäpinnan tasaisuuteen. Vakiovälityksillä onnistuneen hukkaputken poiston jälkeen päästään 60-65km/h tasaisella hyvillä kaasuttimen säädöillä. Sopiva suutin hukkaputken poiston jälkeen 75-80. Välityksiä vaihtamalla raskaampiin huippunopeuden saa nousemaan yli 70km/h tasaisella.
Vuonna 2005 X-Raceen ja Xtremeen tuli kuristukseksi hukkaputken lisäksi rajoitettu CDI, joka rajoittaa kierrokset 9400 kierrokseen minuutissa. Kukaan ei ole vielä tainnut keksiä kuinka sen voi ohittaa ilman sivuvaikutuksia. Eli ainoa vaihtoehto on ostaa rajoittamaton CDI. Samat kuristukset myös 2006- ja 2007-malleissa. Vakiovälityksillä rajoitin ottaa 6. vaihteella vastaan noin 60km/h -nopeudessa.
Putkessa on myös katalysaattori ja sitä tukeva suppilo. Kyseiset osat eivät ole varsinaisia kuristuksia, vaan ne ovat siellä vähentämässä päästöjä. Niiden poistolla saa kuitenkin vielä pienen tehonlisän halutessaan. Vaimentimessa on myös välilevy, jota useimmat asiasta tietämättömät luulevat kuristukseksi. Sen tehtävä kuitenkin on vaimentaa ääntä, eikä sen poisto tuo lainkaan tehollista hyötyä.
-Senda R Black Devil
Kuristimena ainoastaan holkki alkukäyrässä. Holkin poistamisen jälkeen suutin tulee vaihtaa isompaan, läheltä kokoa 75 löytyy sopiva. Huippunopeus noin 80km/h holkittomana.
-Senda SM Black Edition
Näissä Derbeissä on kuristuksena pelkästään holkki alkukäyrässä, jonka poistamisen jälkeen (ja suuttimen suurentamisen jälkeen) päästään yli 80km/h oikeaa nopeutta. Sopiva suutin löytyy läheltä kokoa 75.
-DRD Racing
2004- ja 2005-malleissa ainoana kuristuksena holkki alkukäyrässä. Holkki lähtee parhaiten pylväsporakoneella. Holkin poiston jälkeen suutin tulee vaihtaa isompaan, sopiva suutin löytyy läheltä kokoa 75-85. Kuristuksen poiston ja suuttimen vaihdon jälkeen mopo kulkee yli 80km/h tasaisella.
2006-mallissa kuristuksena hukkaputki, holkki sekä rei'itetty levy kaasarin imupuolella, jonka saa helposti pois käsin. Kuristusten poiston jälkeen sopiva suutin löytyy läheltä kokoa 85-90, sillä mopoissa on vakiona 17,5mm kaasutin. 2007-mallissa samat kuristukset.
-DRD PRO
Kuristuksena holkki, hukkaputki, kaasarin imupuolella rei'itetty levy. Kuristusten poisto samalla tavalla kuin 06 ja uudemmissa DRD Racingeissa. Pelkän holkin poistolla huiput noin 60km/h tasaisella. Levyn poisto tuo lisää vääntöä, jonka seurauksena huiputkin nousevat muutamalla km/h:lla. Kaikki kuristukset poistettuna mopo menee vakioväleillä(11/53) noin 75km/h.
[muokkaa] DRD Limited edition
2008 maillissa kuristuksena toimii rei'itetty levy kaasarin imupuolella ja hukkaputki. Hukkaputken tukkimisella ja säätämällä bensan syöttöä nopeus nouseen 5-8km/h (58km/h), mutta vääntöä ei juurikaan tule niimpä, suuttimen ja kaasuttimen vaihto olis enemmän kuin suotavaa. Limited:in välit ovat (11/53) jotka muuttamalla päästään myös nostamaan huippunopeutta. Nämä tekemällä päästään n. 75km/h.
Yleisiä ongelmia
Jos mopo ei käynnisty kunnolla, tuntuu hyytyvän tai ei käy lainkaan, useimmiten syy löytyy sytytystulpasta tai kaasuttimesta. Vaikka tulppa antaisikin kipinää, voi se olla liian heikko sytyttääkseen seoksen. Siksi onkin suositeltavaa vaihtaa uusi tulppa ja putsata kaasutin. Nämä toimenpiteet yleensä auttavat valtaosaan käynnistymisongelmista.
Jos mopossasi syttyy mittariston varoitusvalot vasta käynnistäessä ja vilkut ja jarruvalo toimivat normaalisti vasta kunnolla kierrätettäessä, eivät kyseiset sähkölaitteet saa virtaa akulta. Syynä on useimmiten palanut sulale, joka löytyy akun plusjohdossa olevasa rasiasta. Sulakkeen palamisen aiheuttaa oikosulku, joka syntyy usein virtajohdon koskettua runkoa. Kannattaa siis tarkistaa johtojen kulumat etenkin penkinjatkeen alta, jossa takavalon johto hankaa terävään rungonreunaan. Myös poikki mennyt akun plusjohto aiheuttaa äskeisen ongelman varoitusvalojen, vilkkujen ja jarruvalon kanssa.
Jos vilkkusi syttyvät ja jäävät palamaan tai eivät syty lainkaan ja muut akulta virtansa saavat laitteet, kuten vilkut, toimivat normaalisti, on todennäköisesti Sendastasi hajonnut vilkkurele. Kyseinen rele sijaitsee jännitteensäätimen kanssa samassa laatikossa. Se löytyy vasemman takailmanohjaimen alta ja sen kyljessä lukee Guilera.
Jos moposi jokin yksittäinen valo ei toimi, kannattaa tarkistaa polttimon langat ja liitännät. Mistään suuremmasta ei yleensä ole kyse, jos pimeäksi menneitä valoja on vain yksi.
http://www.derbi.fi/index.php?sivu=huolto -sivulta löytää varaosakirjat ja säätöarvotaulukot esimerkiksi kannenkiristysmomentteja ja koneen räjäytyskuvia varten.
http://www.scootercool.nl/Derbiclub/tech/manual6speed.pdf - Englanninkielinen huolto-opas löytyy kyseisestä linkistä.
Suuttimet
Vuoden 97-03 Sendoissa vakiosuutin on kokoa 53, 04 ja uudemmissa Xtremeissä ja X-Raceissa 63. 17,5mm kaasuttimen omaavissa DRD Proissa ja 06 ja tuoreemmissa DRD Racingeissa ja DRD Racing Limited Editioneissa vakiosuutin on kokoa 68. Vakiosuuttimet ovat mopoihin aivan liian pienet, jonka takia joskus jälleenmyyjät vaihtavat suuremmat tilalle. Alkuperäiset suuttimet on nähtävissä Derbin sivuilta ladattavista mallikohtaisista varaosakirjoista. Vakiosuuttimella mopo vääntää ja käynnistyy huonosti, reagoi kaasuun järjettömästi ja ylikuumenee nopeasti. Alla siis kutakuinkin oikeaa suuntaa antavia suutinkokoja kesäksi yleisimmille mopon kokoonpanoille:
Kuristetut
Hukkaputkellinen (04->) Xtreme, X-Race, DRD Devil, DRD Edition: 70
Holkkikuristeiset 04-05 DRD Racingit, DRD Racing Limited Editionit, Black Editionit ja Black Devilit: 65
Pillialkukäyrällä varustettu 00-03 Senda, Xtreme ja DRD, sekä holkilla kuristettu 03 Racer: 65
97-99 holkkikuristeiset Sendat, joissa imukaulan halkaisija on pienempi kuin kaasuttimen: 60
Holkilla, hukkaputkella ja kaasuttimen imupuolen reikälevyllä 17,5mm kaasuttimessa varustetut 06-> DRD Prot ja DRD Racingit sekä 07 DRD Racing Limited Editionit: 75
Kuristamattomat
17,5mm kaasuttimella varustettuun Sendaan, josta on holkki poistettu, sopiva suutin löytyy 80 läheltä. Holkin ja hukkaputken poiston jälkeen suuttimeksi 85. Kaasuttimen reikälevyn poiston jälkeen 5 numeroa entistä suurempi suutin.
00 ja uudempiin 14mm PHVA:lla varustettuihin kuristamattomiin Sendoihin sopiva suutin löytyy läheltä kokoa 75.
Pienellä imukaulalla varustettuun holkittomaan 97-99 Sendaan suutin läheltä kokoa 65. Kuristamattomalla kaulalla sopiva löytyy 00 ja uudempien tapaan läheltä kokoa 75.
Tehoputket
Vapaasti virtaava 14mm kaasutin: 75
Vapaasti virtaava 17,5mm kaasutin: 90
Kuristetulla kaulalla varustettu 14mm kaasutin: 65
Suuremmat virit
Tehoputki ja suurempi kaasutin (19-21mm PHBG): Sopiva suutin löytyy 85-90 läheltä. (Suutinkoot eivät ole PHVA:n ja PHBG:n kesken verrannollisia.) Vapaammin virtaavalla suodattimella jopa 100.
Tehoputki, suurempi kaasutin ja 70cc sylinteri: Suutin 90-95 läheltä. Vapaammin virtaavalla suodattimella jopa 115.
Suuttimien kokoihin vaikuttaa moni muukin asia kuin mopossa käytettävä kokoonpano. Ilmanlämpötila ja -kosteus ovat suuria tekijöitä. Myös mopon suodattimen puhtaus vaikuttaa suuresti suutinkokojen täsmäämiseen. Pakkasella on hyvä käyttää 5-15 numeroa suurempaa suutinta kuin kesällä, kylmyydestä riippuen. Suuttimen voi joutua vaihtamaan suurempaan tai pienempään jo kymmenen asteen lämpövaihteluiden takia. Tietopankissa on tarkemmat ohjeet 2-tahtikaasuttimen säätämiseen, jos hakee täydellisiä säätöjä.
Rattaat ja välitykset
Sendoissa on monia erilaisia rattaita, eivätkä kaikkien sendojen rattaat käy toisiinsa suoraan. 97-99 Sendoissa on omanlaisensa rattaat ja 00-07 Sendoissa omanlaisensa. 00 ja uudempien koneeseen käy kuitenkin mankin eturatas suoraan. Kyseisessä rattaassa on kuitenkin reiät erikokoiset ja eri paikassa kuin vakiorattaassa, joten se vaatii myös mankin lukituslevyn ja suuremmat pultit kiinnitykseen. 06 ja uudemmissa DRD Racingeissa ja DRD Proissa on vakiona 11p eturatas, jossa on muita Sendoja pienemmät pultit ja lukituslevy vakiona. Jos näihin malleihin vaihtaa 00 ja uudemman Sendan tarvikerattaan, joutuu myös vaihtamaan lukituslevyn ja pultit. Jokaisessa erityyppisessä eturattaassa on siis oma kiinnitystapansa, eikä muun rattaan kiinnitykset sovi niihin. Lukituslevyn ja pultit voi korvata myös seegerprikalla tarvittaessa.
Välitykset ovat makuasia, mutta tässä kerron sopivia välejä tieajoon, joilla ajaminen on miellyttävää ja huippunopeuskin kohtuullinen:
Yleisesti ottaen sopivat välitykset vakioon ovat vakiovälit. 04 ja tuoreempiin pelkällä hukkaputkella putkesta kuristettuihin (X-Race, Xtreme, DRD Devil, DRD Edition) kannattaa kuitenkin vaihtaa 14p eturatas, jos haluaa lisänopeutta ja alhaisemmat kierrokset matka-ajossa.
Kuristamattomalle hyvät välit ovat 14/53, 13/53, 14/60 ja 13/60 mieltymyksistä ja mopon mallista riippuen. Raskaimmat ovat ensimmäisenä.
Tehoputkelle piikin pienempi ratas eteen tai 4-6 piikkiä taakse lisää kurittoman väleihin verrattuna korkeammalla olevasta tehoalueesta johtuen.
70cc:lle, tehoputkelle ja suuremmalle kaasuttimelle huippunopeuhakuiseen ajoon hyvät välit ovat 14/48, mutta mitä enemmän kierroksia saadaan mukaan, sitä pienempi eturatas / suurempi takaratas kannattaa laittaa. 70cc HM Metrakitillä, Throwerilla ja 19-22-millisellä kaasuttimella nuo välit ovat kuitenkin aika mukavat. Turbokitillä tai muulla vähän korkeammalle painottuvammalla putkella ja viilatulla sylinterillä eturattaaksi kannattaa vaihtaa 13- tai jopa 12-piikkinen tai takarattaaksi 53p.
Jos harrastaa enemmänkin kikkailua, kannattaa jättää eteen pieni tai taakse iso ratas, kuten 12/53 tai 14/65. Tällöin on hyvä vaihtaa keuliessa vaihdetta, koska kierrokset eivät tipu paljoa, vaan pysyvät parhaimmalla tehoalueella. Myöskin metsässä ajamista varten näiden tapaiset välit ovat hyvät, koska mopo pysyy tehopiikillä, eikä turhia kytkimen luistattamisia tarvi.
Vielä huippunopeuksia yleisimmillä virityksillä, kun niitä joku kuitenkin aina kysyy:
Kuristamattomina
97-99 Sendat: 60-65km/h kuristetusta pakoaukosta johtuen
00-03 Senda, Xtreme ja DRD: 60-65km/h vakioväleillä, pidemmillä 70-75
03 Racer: 75-80km/h hyvän putken ja pitkien vakiovälien ansiosta
04 X-Race ja Xtreme: 60-65km/h vakioväleillä, pidemmillä noin 70
04 DRD Edition ja DRD Devil: ~65km/h vakioväleillä, pidemmillä 75-80km/h
04 Black Devil, 04-05 DRD Racing, 05 DRD Racing Limited Edition: 80-85km/h hyvän putken ja pitkien vakiovälitysten ansiosta.
04 Black Edition: Noin 85km/h loistavan alakautta kulkevan vakioputken ja pitkien vakiovälitysten ansiosta.
05-07 X-Race ja Xtreme: ~60km/h vakioväleillä rajoitetusta CDI:n ohjausyksiköstä johtuen, pidemmillä väleillä noin 70.
06-07 DRD Racing, 06-07 DRD Pro ja 07 DRD Racing Limited Edition: 70-75km/h vakioväleillä, pidemmillä noin 80.
Katalysaattorin ja sitä tukevan suppilon poistaminen tuo vielä hieman lisätehoa kuristamattomaan.
Tehoputkella ja välien vaihdolla jokainen Senda, jossa ei ole rajoitettua CDI-ohjausyksikköä ja pakoaukkoa, menee sen 80-85km/h, jos ajoasento on erittäin HC, voidaan lähennellä jopa 90km/h-nopeutta.
05-07 X-Raceihin ja Xtremeihin kannattaa vaihtaa tehoputken hankinnan yhteydessä CDI-ohjausyksikkö, koska vakio rajoittaa näissä kierrokset 9400 kierrokseen minuutissa, jolloin tehopiikki katkeaa kesken. Vakioillä 12/65-välityksillä rajoitin nappaa kiinni kutosella noin 60km/h-nopeudessa.
97-99 Sendat menevät tehoputkella 60-65km/h pienen pakoaukon takia. Viilalla sylinteristä saa uudemman mallin tehoisen.
Seuraava viriostos tässä vaiheessa on yleensä suurempi kaasutin. Se lisää koko kierrosalueen tehoa ja tehopiikki loppuu noin 1000rpm myöhemmin 19-21mm kaasuttimella. Huiput nousevat tehoputken kanssa noin 5km/h.
Perus 70cc-sylinterillä (Airsal, Barikit, Metrakit HM), suuremmalla kaasuttimella ja tehoputkella sopivien välitysten kanssa saavutetaan yli 100km/h huippunopeus. HC-ajoasennossa voidaan lähennellä jopa 110km/h-nopeutta. Viilalla saadaan lisää tehoa ja kun osaavasti viilatun sylinterin rinnalle ostaa korkeaviritteisen putken, on mahdollista saavuttaa jopa 120km/h nopeus hirvittävän epäeroottisella ajoasennolla.
Täydellisellä Pro Race -setillä on mahdollista saavuttaa 130 kilometrin tuntinopeus.
Toivon, että tämä auttaa monia yleisimmissä ongelmissa, eikä turhia postauksia tulisi niin paljoa.
Kopiraits Lurjus.
pearl_ex- Viestien lukumäärä : 16
Ikä : 30
Paikkakunta : Kuhmoinen
Harrastukset : Mopon rassaus, lautailu
Registration date : 08.01.2009
Vs: Derbi Senda
eikös ne uudet mopot derbit ja semmoset kuristeta vasta suomessa? jos näin on niin silloinhan kaikki tekee mopoistaan "vakioita" kun ottavat kurit pois
soturi- Viestien lukumäärä : 119
Ikä : 30
Paikkakunta : konnevesi
Harrastukset : mopoilu
Registration date : 08.01.2009
Vs: Derbi Senda
Onko tuo teksti otettu suoraan mototnetistä
solifer sm80- Viestien lukumäärä : 100
Ikä : 29
Paikkakunta : Luumäki
Harrastukset : PSA ja mopilu... Siis sähläystä.
Registration date : 08.01.2009
Vs: Derbi Senda
pearl_ex kirjoitti:
- Juonipaljastus:
Tämmöstä topiccia ei tällä sivutolla vielä ole, joten näin tärkeäksi tehdä sellaisen, ja tässä perustietoa derbeistä, mm. kuristuksista:
Kaikki 97-99 malliset
Senda R/SM
* alkukäyrän holkki
* kurkku
* läppärunko
* sylinterin pako ja imuaukot
* tämän jälkeen suutin n. 65-70 (vakiosuutin 53).
-00-03-Derbit
Kaikissa näissä Sendoissa on irroitettava alkukäyrä, joka on kuristettu. Maahantuojalta sekä tarvikeliikkeistä saa kuristamatonta alkukäyrää. Imukaula on 00-01 malleissa pienempi kuin kaasuttimen halkaisija ja maahantuojalta saa uuden kuristamattoman imukaulan kumisen kurkun alle. Sopiva suutin pelkälle kuristamattomalle alkukäyrälle löytyy 65 läheltä ja kuristamattoman imukaulan kanssa hieman suurempi. Kuristusten poiston jälkeen päästään noin 65km/h. Välitysten vaihto on myös suositeltavaa, sillä vakiot 12/70 ja 13/70 ovat todella lyhyet. 13/60 ja 14/60 ovat osoittautuneet mukaviksi väleiksi, sillä niillä jaksaa vetää 6. vaihteenkin vielä hyvin loppuun ja mopo kulkee näillä yli 80km/h.
Racer on kuitenkin poikkeus muista Sendoista. Kuristuksena on pelkästään holkki alkukäyrässä, jonka poistamisen ja suuremman suuttimen jälkeen päästään 80-100km/h. Välitykset vakiona pitkät 13/53, jolloin kannattaakin vaihtaa eturatas 12 piikkiseen, jos mopo ei oikein jaksa vetää suurimmilla vaihteilla.
-04-07 Derbit Senda R/SM Xtreme top, X-Race R/SM
Näissä Derbeissä on kuristuksena hukkaputki. Eli hukkaputki tukkimaan/poistamaan. Hukkaputki täytyy katkaista aivan juuresta. Hyvä tapa on katkaista hukkaputki rautasahalla niin läheltä putkea kuin mahdollista ja hioa tehtaan hitsisaumat pois pienellä kulmahiomakoneella. Pinnan voi lopuksi viimeistellä vingulla ja timanttiterällä jos haluaa parhaimman ja tasaisimman pinnan. Seuraavaksi täytyy kehitellä reiän päälle paikka. Kyseinen paikka on hyvä tehdä 2mm tai paksummasta pellistä tai mahdollisesti muusta metallista. Leikkaat pellistä sopivan kokoisen palan ja asettetet sen putkessa olevan reiän päälle. Taittelet sen putken muotojen mukaisesti ja leikkaat ylimääräiset reunoilta pois. Sitten vain hitsaamaan paikka kiinni. Päälle voi halutessaan vielä hitsata hukkaputken takaisin jos haluaa. Putken suorituskyky on suoraan verrannollinen kyseisen operaation työnlaatuun ja putken sisäpinnan tasaisuuteen. Vakiovälityksillä onnistuneen hukkaputken poiston jälkeen päästään 60-65km/h tasaisella hyvillä kaasuttimen säädöillä. Sopiva suutin hukkaputken poiston jälkeen 75-80. Välityksiä vaihtamalla raskaampiin huippunopeuden saa nousemaan yli 70km/h tasaisella.
Vuonna 2005 X-Raceen ja Xtremeen tuli kuristukseksi hukkaputken lisäksi rajoitettu CDI, joka rajoittaa kierrokset 9400 kierrokseen minuutissa. Kukaan ei ole vielä tainnut keksiä kuinka sen voi ohittaa ilman sivuvaikutuksia. Eli ainoa vaihtoehto on ostaa rajoittamaton CDI. Samat kuristukset myös 2006- ja 2007-malleissa. Vakiovälityksillä rajoitin ottaa 6. vaihteella vastaan noin 60km/h -nopeudessa.
Putkessa on myös katalysaattori ja sitä tukeva suppilo. Kyseiset osat eivät ole varsinaisia kuristuksia, vaan ne ovat siellä vähentämässä päästöjä. Niiden poistolla saa kuitenkin vielä pienen tehonlisän halutessaan. Vaimentimessa on myös välilevy, jota useimmat asiasta tietämättömät luulevat kuristukseksi. Sen tehtävä kuitenkin on vaimentaa ääntä, eikä sen poisto tuo lainkaan tehollista hyötyä.
-Senda R Black Devil
Kuristimena ainoastaan holkki alkukäyrässä. Holkin poistamisen jälkeen suutin tulee vaihtaa isompaan, läheltä kokoa 75 löytyy sopiva. Huippunopeus noin 80km/h holkittomana.
-Senda SM Black Edition
Näissä Derbeissä on kuristuksena pelkästään holkki alkukäyrässä, jonka poistamisen jälkeen (ja suuttimen suurentamisen jälkeen) päästään yli 80km/h oikeaa nopeutta. Sopiva suutin löytyy läheltä kokoa 75.
-DRD Racing
2004- ja 2005-malleissa ainoana kuristuksena holkki alkukäyrässä. Holkki lähtee parhaiten pylväsporakoneella. Holkin poiston jälkeen suutin tulee vaihtaa isompaan, sopiva suutin löytyy läheltä kokoa 75-85. Kuristuksen poiston ja suuttimen vaihdon jälkeen mopo kulkee yli 80km/h tasaisella.
2006-mallissa kuristuksena hukkaputki, holkki sekä rei'itetty levy kaasarin imupuolella, jonka saa helposti pois käsin. Kuristusten poiston jälkeen sopiva suutin löytyy läheltä kokoa 85-90, sillä mopoissa on vakiona 17,5mm kaasutin. 2007-mallissa samat kuristukset.
-DRD PRO
Kuristuksena holkki, hukkaputki, kaasarin imupuolella rei'itetty levy. Kuristusten poisto samalla tavalla kuin 06 ja uudemmissa DRD Racingeissa. Pelkän holkin poistolla huiput noin 60km/h tasaisella. Levyn poisto tuo lisää vääntöä, jonka seurauksena huiputkin nousevat muutamalla km/h:lla. Kaikki kuristukset poistettuna mopo menee vakioväleillä(11/53) noin 75km/h.
[muokkaa] DRD Limited edition
2008 maillissa kuristuksena toimii rei'itetty levy kaasarin imupuolella ja hukkaputki. Hukkaputken tukkimisella ja säätämällä bensan syöttöä nopeus nouseen 5-8km/h (58km/h), mutta vääntöä ei juurikaan tule niimpä, suuttimen ja kaasuttimen vaihto olis enemmän kuin suotavaa. Limited:in välit ovat (11/53) jotka muuttamalla päästään myös nostamaan huippunopeutta. Nämä tekemällä päästään n. 75km/h.
Yleisiä ongelmia
Jos mopo ei käynnisty kunnolla, tuntuu hyytyvän tai ei käy lainkaan, useimmiten syy löytyy sytytystulpasta tai kaasuttimesta. Vaikka tulppa antaisikin kipinää, voi se olla liian heikko sytyttääkseen seoksen. Siksi onkin suositeltavaa vaihtaa uusi tulppa ja putsata kaasutin. Nämä toimenpiteet yleensä auttavat valtaosaan käynnistymisongelmista.
Jos mopossasi syttyy mittariston varoitusvalot vasta käynnistäessä ja vilkut ja jarruvalo toimivat normaalisti vasta kunnolla kierrätettäessä, eivät kyseiset sähkölaitteet saa virtaa akulta. Syynä on useimmiten palanut sulale, joka löytyy akun plusjohdossa olevasa rasiasta. Sulakkeen palamisen aiheuttaa oikosulku, joka syntyy usein virtajohdon koskettua runkoa. Kannattaa siis tarkistaa johtojen kulumat etenkin penkinjatkeen alta, jossa takavalon johto hankaa terävään rungonreunaan. Myös poikki mennyt akun plusjohto aiheuttaa äskeisen ongelman varoitusvalojen, vilkkujen ja jarruvalon kanssa.
Jos vilkkusi syttyvät ja jäävät palamaan tai eivät syty lainkaan ja muut akulta virtansa saavat laitteet, kuten vilkut, toimivat normaalisti, on todennäköisesti Sendastasi hajonnut vilkkurele. Kyseinen rele sijaitsee jännitteensäätimen kanssa samassa laatikossa. Se löytyy vasemman takailmanohjaimen alta ja sen kyljessä lukee Guilera.
Jos moposi jokin yksittäinen valo ei toimi, kannattaa tarkistaa polttimon langat ja liitännät. Mistään suuremmasta ei yleensä ole kyse, jos pimeäksi menneitä valoja on vain yksi.
http://www.derbi.fi/index.php?sivu=huolto -sivulta löytää varaosakirjat ja säätöarvotaulukot esimerkiksi kannenkiristysmomentteja ja koneen räjäytyskuvia varten.
http://www.scootercool.nl/Derbiclub/tech/manual6speed.pdf - Englanninkielinen huolto-opas löytyy kyseisestä linkistä.
Suuttimet
Vuoden 97-03 Sendoissa vakiosuutin on kokoa 53, 04 ja uudemmissa Xtremeissä ja X-Raceissa 63. 17,5mm kaasuttimen omaavissa DRD Proissa ja 06 ja tuoreemmissa DRD Racingeissa ja DRD Racing Limited Editioneissa vakiosuutin on kokoa 68. Vakiosuuttimet ovat mopoihin aivan liian pienet, jonka takia joskus jälleenmyyjät vaihtavat suuremmat tilalle. Alkuperäiset suuttimet on nähtävissä Derbin sivuilta ladattavista mallikohtaisista varaosakirjoista. Vakiosuuttimella mopo vääntää ja käynnistyy huonosti, reagoi kaasuun järjettömästi ja ylikuumenee nopeasti. Alla siis kutakuinkin oikeaa suuntaa antavia suutinkokoja kesäksi yleisimmille mopon kokoonpanoille:
Kuristetut
Hukkaputkellinen (04->) Xtreme, X-Race, DRD Devil, DRD Edition: 70
Holkkikuristeiset 04-05 DRD Racingit, DRD Racing Limited Editionit, Black Editionit ja Black Devilit: 65
Pillialkukäyrällä varustettu 00-03 Senda, Xtreme ja DRD, sekä holkilla kuristettu 03 Racer: 65
97-99 holkkikuristeiset Sendat, joissa imukaulan halkaisija on pienempi kuin kaasuttimen: 60
Holkilla, hukkaputkella ja kaasuttimen imupuolen reikälevyllä 17,5mm kaasuttimessa varustetut 06-> DRD Prot ja DRD Racingit sekä 07 DRD Racing Limited Editionit: 75
Kuristamattomat
17,5mm kaasuttimella varustettuun Sendaan, josta on holkki poistettu, sopiva suutin löytyy 80 läheltä. Holkin ja hukkaputken poiston jälkeen suuttimeksi 85. Kaasuttimen reikälevyn poiston jälkeen 5 numeroa entistä suurempi suutin.
00 ja uudempiin 14mm PHVA:lla varustettuihin kuristamattomiin Sendoihin sopiva suutin löytyy läheltä kokoa 75.
Pienellä imukaulalla varustettuun holkittomaan 97-99 Sendaan suutin läheltä kokoa 65. Kuristamattomalla kaulalla sopiva löytyy 00 ja uudempien tapaan läheltä kokoa 75.
Tehoputket
Vapaasti virtaava 14mm kaasutin: 75
Vapaasti virtaava 17,5mm kaasutin: 90
Kuristetulla kaulalla varustettu 14mm kaasutin: 65
Suuremmat virit
Tehoputki ja suurempi kaasutin (19-21mm PHBG): Sopiva suutin löytyy 85-90 läheltä. (Suutinkoot eivät ole PHVA:n ja PHBG:n kesken verrannollisia.) Vapaammin virtaavalla suodattimella jopa 100.
Tehoputki, suurempi kaasutin ja 70cc sylinteri: Suutin 90-95 läheltä. Vapaammin virtaavalla suodattimella jopa 115.
Suuttimien kokoihin vaikuttaa moni muukin asia kuin mopossa käytettävä kokoonpano. Ilmanlämpötila ja -kosteus ovat suuria tekijöitä. Myös mopon suodattimen puhtaus vaikuttaa suuresti suutinkokojen täsmäämiseen. Pakkasella on hyvä käyttää 5-15 numeroa suurempaa suutinta kuin kesällä, kylmyydestä riippuen. Suuttimen voi joutua vaihtamaan suurempaan tai pienempään jo kymmenen asteen lämpövaihteluiden takia. Tietopankissa on tarkemmat ohjeet 2-tahtikaasuttimen säätämiseen, jos hakee täydellisiä säätöjä.
Rattaat ja välitykset
Sendoissa on monia erilaisia rattaita, eivätkä kaikkien sendojen rattaat käy toisiinsa suoraan. 97-99 Sendoissa on omanlaisensa rattaat ja 00-07 Sendoissa omanlaisensa. 00 ja uudempien koneeseen käy kuitenkin mankin eturatas suoraan. Kyseisessä rattaassa on kuitenkin reiät erikokoiset ja eri paikassa kuin vakiorattaassa, joten se vaatii myös mankin lukituslevyn ja suuremmat pultit kiinnitykseen. 06 ja uudemmissa DRD Racingeissa ja DRD Proissa on vakiona 11p eturatas, jossa on muita Sendoja pienemmät pultit ja lukituslevy vakiona. Jos näihin malleihin vaihtaa 00 ja uudemman Sendan tarvikerattaan, joutuu myös vaihtamaan lukituslevyn ja pultit. Jokaisessa erityyppisessä eturattaassa on siis oma kiinnitystapansa, eikä muun rattaan kiinnitykset sovi niihin. Lukituslevyn ja pultit voi korvata myös seegerprikalla tarvittaessa.
Välitykset ovat makuasia, mutta tässä kerron sopivia välejä tieajoon, joilla ajaminen on miellyttävää ja huippunopeuskin kohtuullinen:
Yleisesti ottaen sopivat välitykset vakioon ovat vakiovälit. 04 ja tuoreempiin pelkällä hukkaputkella putkesta kuristettuihin (X-Race, Xtreme, DRD Devil, DRD Edition) kannattaa kuitenkin vaihtaa 14p eturatas, jos haluaa lisänopeutta ja alhaisemmat kierrokset matka-ajossa.
Kuristamattomalle hyvät välit ovat 14/53, 13/53, 14/60 ja 13/60 mieltymyksistä ja mopon mallista riippuen. Raskaimmat ovat ensimmäisenä.
Tehoputkelle piikin pienempi ratas eteen tai 4-6 piikkiä taakse lisää kurittoman väleihin verrattuna korkeammalla olevasta tehoalueesta johtuen.
70cc:lle, tehoputkelle ja suuremmalle kaasuttimelle huippunopeuhakuiseen ajoon hyvät välit ovat 14/48, mutta mitä enemmän kierroksia saadaan mukaan, sitä pienempi eturatas / suurempi takaratas kannattaa laittaa. 70cc HM Metrakitillä, Throwerilla ja 19-22-millisellä kaasuttimella nuo välit ovat kuitenkin aika mukavat. Turbokitillä tai muulla vähän korkeammalle painottuvammalla putkella ja viilatulla sylinterillä eturattaaksi kannattaa vaihtaa 13- tai jopa 12-piikkinen tai takarattaaksi 53p.
Jos harrastaa enemmänkin kikkailua, kannattaa jättää eteen pieni tai taakse iso ratas, kuten 12/53 tai 14/65. Tällöin on hyvä vaihtaa keuliessa vaihdetta, koska kierrokset eivät tipu paljoa, vaan pysyvät parhaimmalla tehoalueella. Myöskin metsässä ajamista varten näiden tapaiset välit ovat hyvät, koska mopo pysyy tehopiikillä, eikä turhia kytkimen luistattamisia tarvi.
Vielä huippunopeuksia yleisimmillä virityksillä, kun niitä joku kuitenkin aina kysyy:
Kuristamattomina
97-99 Sendat: 60-65km/h kuristetusta pakoaukosta johtuen
00-03 Senda, Xtreme ja DRD: 60-65km/h vakioväleillä, pidemmillä 70-75
03 Racer: 75-80km/h hyvän putken ja pitkien vakiovälien ansiosta
04 X-Race ja Xtreme: 60-65km/h vakioväleillä, pidemmillä noin 70
04 DRD Edition ja DRD Devil: ~65km/h vakioväleillä, pidemmillä 75-80km/h
04 Black Devil, 04-05 DRD Racing, 05 DRD Racing Limited Edition: 80-85km/h hyvän putken ja pitkien vakiovälitysten ansiosta.
04 Black Edition: Noin 85km/h loistavan alakautta kulkevan vakioputken ja pitkien vakiovälitysten ansiosta.
05-07 X-Race ja Xtreme: ~60km/h vakioväleillä rajoitetusta CDI:n ohjausyksiköstä johtuen, pidemmillä väleillä noin 70.
06-07 DRD Racing, 06-07 DRD Pro ja 07 DRD Racing Limited Edition: 70-75km/h vakioväleillä, pidemmillä noin 80.
Katalysaattorin ja sitä tukevan suppilon poistaminen tuo vielä hieman lisätehoa kuristamattomaan.
Tehoputkella ja välien vaihdolla jokainen Senda, jossa ei ole rajoitettua CDI-ohjausyksikköä ja pakoaukkoa, menee sen 80-85km/h, jos ajoasento on erittäin HC, voidaan lähennellä jopa 90km/h-nopeutta.
05-07 X-Raceihin ja Xtremeihin kannattaa vaihtaa tehoputken hankinnan yhteydessä CDI-ohjausyksikkö, koska vakio rajoittaa näissä kierrokset 9400 kierrokseen minuutissa, jolloin tehopiikki katkeaa kesken. Vakioillä 12/65-välityksillä rajoitin nappaa kiinni kutosella noin 60km/h-nopeudessa.
97-99 Sendat menevät tehoputkella 60-65km/h pienen pakoaukon takia. Viilalla sylinteristä saa uudemman mallin tehoisen.
Seuraava viriostos tässä vaiheessa on yleensä suurempi kaasutin. Se lisää koko kierrosalueen tehoa ja tehopiikki loppuu noin 1000rpm myöhemmin 19-21mm kaasuttimella. Huiput nousevat tehoputken kanssa noin 5km/h.
Perus 70cc-sylinterillä (Airsal, Barikit, Metrakit HM), suuremmalla kaasuttimella ja tehoputkella sopivien välitysten kanssa saavutetaan yli 100km/h huippunopeus. HC-ajoasennossa voidaan lähennellä jopa 110km/h-nopeutta. Viilalla saadaan lisää tehoa ja kun osaavasti viilatun sylinterin rinnalle ostaa korkeaviritteisen putken, on mahdollista saavuttaa jopa 120km/h nopeus hirvittävän epäeroottisella ajoasennolla.
Täydellisellä Pro Race -setillä on mahdollista saavuttaa 130 kilometrin tuntinopeus.
Toivon, että tämä auttaa monia yleisimmissä ongelmissa, eikä turhia postauksia tulisi niin paljoa.
Kopiraits Lurjus.
Kerrankin asiatekstiä!
Hepex- Viestien lukumäärä : 34
Registration date : 08.01.2009
Vs: Derbi Senda
soturi kirjoitti:eikös ne uudet mopot derbit ja semmoset kuristeta vasta suomessa? jos näin on niin silloinhan kaikki tekee mopoistaan "vakioita" kun ottavat kurit pois
Niin, se on vähän laaja käsitys mikä on vakio.
Jotkut sanoo että on vakio, kun menee niin kovaa (hiljaa) että poliiseillekin kelpaa, ja jotkut taas pitää täysitehoista vakiona.
Helppohan ne kuristukset on poistaa, ainakin derbeissä, paitsi tuon rajoitetun CDI boksin joutuu ostamaan, noihin -05 ja uudempiin sendoihin, ja se maksaa n. 50e.
Viimeinen muokkaaja, pearl_ex pvm To Tammi 08, 2009 7:29 pm, muokattu 1 kertaa
pearl_ex- Viestien lukumäärä : 16
Ikä : 30
Paikkakunta : Kuhmoinen
Harrastukset : Mopon rassaus, lautailu
Registration date : 08.01.2009
Vs: Derbi Senda
solifer sm80 kirjoitti:Onko tuo teksti otettu suoraan mototnetistä
Onhan se motot.netistä, mutta teksin lopussahan lukee tekstin alkuperäinen kirjoittaja, että kaikki kunnia lurjukselle
pearl_ex- Viestien lukumäärä : 16
Ikä : 30
Paikkakunta : Kuhmoinen
Harrastukset : Mopon rassaus, lautailu
Registration date : 08.01.2009
Vs: Derbi Senda
Kyllä ne on siellä Espanjassakin kuristettuja, sama lainsäädäntö sielläkin kun kerran EU:ta ollaan. Mutta mutta, espanjassa poliiseja ei kiinnosta viritetyt mopot ja siksi siellä on paljon virimopoja, eipä taida kukaan ajella vakiolla.soturi kirjoitti:eikös ne uudet mopot derbit ja semmoset kuristeta vasta suomessa? jos näin on niin silloinhan kaikki tekee mopoistaan "vakioita" kun ottavat kurit pois
Suzuki 4 life- Moderaatori/S1 expertti
- Viestien lukumäärä : 78
Ikä : 30
Paikkakunta : Joutsa
Harrastukset : Suzuki mopot
Registration date : 08.01.2009
Vs: Derbi Senda
niin voihan se niinkin olla
soturi- Viestien lukumäärä : 119
Ikä : 30
Paikkakunta : konnevesi
Harrastukset : mopoilu
Registration date : 08.01.2009
Vs: Derbi Senda
Saiko espanjassa mopot kulkea 50km/h??Suzuki 4 life kirjoitti:Kyllä ne on siellä Espanjassakin kuristettuja, sama lainsäädäntö sielläkin kun kerran EU:ta ollaan. Mutta mutta, espanjassa poliiseja ei kiinnosta viritetyt mopot ja siksi siellä on paljon virimopoja, eipä taida kukaan ajella vakiolla.soturi kirjoitti:eikös ne uudet mopot derbit ja semmoset kuristeta vasta suomessa? jos näin on niin silloinhan kaikki tekee mopoistaan "vakioita" kun ottavat kurit pois
solifer sm80- Viestien lukumäärä : 100
Ikä : 29
Paikkakunta : Luumäki
Harrastukset : PSA ja mopilu... Siis sähläystä.
Registration date : 08.01.2009
Vs: Derbi Senda
45km/h.
Suzuki 4 life- Moderaatori/S1 expertti
- Viestien lukumäärä : 78
Ikä : 30
Paikkakunta : Joutsa
Harrastukset : Suzuki mopot
Registration date : 08.01.2009
Vs: Derbi Senda
Aika pötöttelyä.Suzuki 4 life kirjoitti:45km/h.
solifer sm80- Viestien lukumäärä : 100
Ikä : 29
Paikkakunta : Luumäki
Harrastukset : PSA ja mopilu... Siis sähläystä.
Registration date : 08.01.2009
Vs: Derbi Senda
Itel on kans derbi ja ajattelin ens kesänä tukkia hukkaputken niin menee sen 75km/h sitten. Kehtaa sillä sitten ajella.
Peto- Viestien lukumäärä : 19
Ikä : 31
Paikkakunta : Kokkola
Harrastukset : Jääkiekko, Tietokoneet, Mopot.
Registration date : 08.01.2009
Vs: Derbi Senda
Peto kirjoitti:Itel on kans derbi ja ajattelin ens kesänä tukkia hukkaputken niin menee sen 75km/h sitten. Kehtaa sillä sitten ajella.
Jos se on tuon kuvan derbi, niin se menee hukkaputken poiston jälkeen oikeaa nopeutta n.60
Kun on tuo rajoitettu cdi boksi. ja välit kun vielä vaihat niin saattaa mennä 70.
pearl_ex- Viestien lukumäärä : 16
Ikä : 30
Paikkakunta : Kuhmoinen
Harrastukset : Mopon rassaus, lautailu
Registration date : 08.01.2009
Vs: Derbi Senda
pearl_ex kirjoitti:Peto kirjoitti:Itel on kans derbi ja ajattelin ens kesänä tukkia hukkaputken niin menee sen 75km/h sitten. Kehtaa sillä sitten ajella.
Jos se on tuon kuvan derbi, niin se menee hukkaputken poiston jälkeen oikeaa nopeutta n.60
Kun on tuo rajoitettu cdi boksi. ja välit kun vielä vaihat niin saattaa mennä 70.
Välit on vaihettu. Kaverilla melkein sama derbi ja tukittu hukkis niin menee silti sen 75km/h. Ja CDI-boxille ei ole tehty mitään!
Peto- Viestien lukumäärä : 19
Ikä : 31
Paikkakunta : Kokkola
Harrastukset : Jääkiekko, Tietokoneet, Mopot.
Registration date : 08.01.2009
Vs: Derbi Senda
Niin ja mittari kusee sen 5 - 10kmh..Peto kirjoitti:pearl_ex kirjoitti:Peto kirjoitti:Itel on kans derbi ja ajattelin ens kesänä tukkia hukkaputken niin menee sen 75km/h sitten. Kehtaa sillä sitten ajella.
Jos se on tuon kuvan derbi, niin se menee hukkaputken poiston jälkeen oikeaa nopeutta n.60
Kun on tuo rajoitettu cdi boksi. ja välit kun vielä vaihat niin saattaa mennä 70.
Välit on vaihettu. Kaverilla melkein sama derbi ja tukittu hukkis niin menee silti sen 75km/h. Ja CDI-boxille ei ole tehty mitään!
Mulla kun ei ole rajotettua boksia, niin meni välien vaiholla ja kurittomalla putkella sen 80. Teharin kun laitoin niin meni mittariin 100 tasasella.
Nyt on kaasarikin, niin menee 5 vaihteella 100 mittariin, 6 ei uskalla tällä kelillä vaihtaa.
pearl_ex- Viestien lukumäärä : 16
Ikä : 30
Paikkakunta : Kuhmoinen
Harrastukset : Mopon rassaus, lautailu
Registration date : 08.01.2009
Vs: Derbi Senda
Onkos mun derbissä vielä jonkinnäköinen kuri(Derbi Senda Sm-Extreme -03) kun se menee 60km/h, ja ite tehty kuri on otettu veks(sillon ite tehdyllä kurilla pääsin 56km/h, jos oikein muistan)?
dalen- Viestien lukumäärä : 24
Ikä : 31
Paikkakunta : Masku
Harrastukset : Mopoilu
Registration date : 08.01.2009
Vs: Derbi Senda
dalen kirjoitti:Onkos mun derbissä vielä jonkinnäköinen kuri(Derbi Senda Sm-Extreme -03) kun se menee 60km/h, ja ite tehty kuri on otettu veks(sillon ite tehdyllä kurilla pääsin 56km/h, jos oikein muistan)?
No sun derbissäs on kureina se pillialkukäyrä, ja jos sulla on semmonen normaali, ja tyhjä alkukäyrä nyt kiinni, niin muita ei oikeestaan ole.
Paisarin sisällä on katalysaattori, ja sitä tukeva "suppilo" Eli putki rälläkällä puoliks, niin sen saa irti, bensankulutus laski mulla puolella, mutta päästöjä tulee kai sitten lisää, ja huiput kasvo n. 5kmh.
Jos sulla on kurit pois pakoputkesta, niin kaasariin kannattaa laittaa tohon mopomalliin n. 70 suutin kesäksi, ja talveksi 75 pääsuutin.
Lähtee käyntiin paremmin, ja toimii muutenkin paremmin, eikä ole riski leikata kiinni.
Sitten ku vaihtelet vähän raskaammat välit tohon, niin kurittomalla putkella ja väleillä pääsee mittariin n. 80kmh.
pearl_ex- Viestien lukumäärä : 16
Ikä : 30
Paikkakunta : Kuhmoinen
Harrastukset : Mopon rassaus, lautailu
Registration date : 08.01.2009
Vs: Derbi Senda
Mitä tossa Derbiä tai Masaita ajattelin ostaa kun täytän 15 vuotta. Ehdotelkaas, kumpi on parempi?
Sain vastauksen. Ostan derbin
Sain vastauksen. Ostan derbin
Viimeinen muokkaaja, Nikke pvm Ma Tammi 12, 2009 6:46 pm, muokattu 1 kertaa
Nikke- Viestien lukumäärä : 22
Paikkakunta : Järvenpää
Harrastukset : Motocross
Registration date : 08.01.2009
Vs: Derbi Senda
Heh, jos olet köyhä, osta masai, se on myös huono.Nikke kirjoitti:Mitä tossa Derbiä tai Masaita ajattelin ostaa kun täytän 15 vuotta. Ehdotelkaas, kumpi on parempi?
Jos on rahaa, osta derbi, se on myös hyvä
pearl_ex- Viestien lukumäärä : 16
Ikä : 30
Paikkakunta : Kuhmoinen
Harrastukset : Mopon rassaus, lautailu
Registration date : 08.01.2009
Vs: Derbi Senda
itse kyllä ostaisin ennemmin masain kun derbin
Hiltune- Viestien lukumäärä : 86
Ikä : 30
Paikkakunta : Lieksa
Registration date : 08.01.2009
Vs: Derbi Senda
jos mun pitäs valita niin solikka tai tuna
soturi- Viestien lukumäärä : 119
Ikä : 30
Paikkakunta : konnevesi
Harrastukset : mopoilu
Registration date : 08.01.2009
Vs: Derbi Senda
Ehkä jos omilla rahoilla joudut maksamaan. Jos joku muu maksaa niin aivan varmasti ottaisit ennemmin esim. drd racingin kuin masain.Hiltune kirjoitti:itse kyllä ostaisin ennemmin masain kun derbin
Masain omistajatkin haukkuu niitä, nyt ei ole kyse mielipideasiasta. Mm. pinnat menee paskaksi, keulasta rupeaa stefat vuotamaan nopeaa, vanteitten keskiöt ei kestä..
Juuri noitten lukuisien vikojen takia Finnmoto lopetti Masain maahantuonnin.
Suzuki 4 life- Moderaatori/S1 expertti
- Viestien lukumäärä : 78
Ikä : 30
Paikkakunta : Joutsa
Harrastukset : Suzuki mopot
Registration date : 08.01.2009
Vs: Derbi Senda
Kyl sitä itekkin mieluummin derbin otan, kuin masain... Noi kiinan ihmeet on vaan tollasia... Joka paikasta sikiää niitä, että halpa on hyvää huutelijoita, mutta, kun halvalla ei saa hyvää...
Ite en myöskään näihin suomi mopoihin sortuisi :D Tunturit ja solikat vaan jotenkin niin hirveitä laitteita. Onhan tosin Suzuki S1 ja S suomi mopoja, mutta niis on sentäs japanilainen tekniikka. Ei oo mitään morinin, pukin tai homoksen paskaa :D
Ite en myöskään näihin suomi mopoihin sortuisi :D Tunturit ja solikat vaan jotenkin niin hirveitä laitteita. Onhan tosin Suzuki S1 ja S suomi mopoja, mutta niis on sentäs japanilainen tekniikka. Ei oo mitään morinin, pukin tai homoksen paskaa :D
Juha- Viestien lukumäärä : 49
Ikä : 33
Registration date : 08.01.2009
Vs: Derbi Senda
Mikä puchissa on vikana? Itse olen kuullut, että ihan luotettava moottori ja tehoakin löytyy kunhan vain hieman viilaa näytää.
miche- Viestien lukumäärä : 11
Ikä : 31
Harrastukset : Mopot/Autot ja muut moottori kulkuneuvot.
Registration date : 09.01.2009
Vs: Derbi Senda
Nooh... Tehokas ja tehokas... Kylhän se kaverinkin supersportti sen 75 kulkee, mut on se joutunu sitä viilaileekkin ja paljon. Sama vauhti derbillä, kun onnistuu kurittomana.
Juha- Viestien lukumäärä : 49
Ikä : 33
Registration date : 08.01.2009
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Similar topics
» Derbi Senda R 04 -Making of !
» Derbi Senda Xtreme -04 sähköt
» Derbi goes CR
» Derbi x-race Goes massatuuning
» Uusi DERBI-FOORUMI on avattu
» Derbi Senda Xtreme -04 sähköt
» Derbi goes CR
» Derbi x-race Goes massatuuning
» Uusi DERBI-FOORUMI on avattu
Sivu 1 / 2
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa